sluta klumpa ihop oss

Jag är arg. Jag är frustrerad. Arg och frustrerad över hur människor klumpar ihop varndra i grupper. Jag är arg och frustrarad över hur människor gör generaliseringar med dessa grupper. Arg och frustrerad över varför en människa inte bara kan få vara människa.

Jag ska ge er ett exempel för att tydliggöra min ilska och frustration:

Jag har själv stött på den här generaliseringen i flera diskutioner genom åren. Det gäller "den vanliga svenskens" syn på "invandrare"  och dess relation till brottsligheten i landet. Jag har uppfattningen att många tror att det är invandrare som står för övervägande del av brottsligheten. Kanske är min uppfattning felaktig...kanske är det bara jag som haft lite otur med mina samtalspartners... aja vilket fall finns det saker som behöver klargöras!

Det finns inte och har heller aldrig funnits någon officiell statestik över invandrares brottsvnanor i Sverige! Det som finns regestrerat i brottsregeitres är vad för slags brott som begåtts, om brottslingen är en man eller kvinna och var brottslingen har sitt medborgarskap.

Till gruppen invandrare hör personer som är folkbokförda i Sverige ,men som är född i ett annat land. Det går alltså inte att ta reda på om en brottsling är invandrare elle inte!



Så snälla snälla snälla snälla snälla... sluat dra alla över en kam!



Är så trött på alla heldragna kammar!


Kommentarer
Postat av: em

pusssssss!!!



ps I've got internet!!!

2010-01-21 @ 00:27:47
URL: http://luddeliten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0