Retro-alkisen är utrotningshotat


Hade en underbar kväll igår med mina snuttisar. För ovanlighetens skull befann vi oss på Melkes Bar i Valdemarsvik. Ett antal livsnjutare, de flesta med ett bekannt ansikte, kom o gick under kvällen. Men en man, som var där när vi kom, var även där när vi gick - vikens (mig veteligen) sista retro-alkis.

Det är något visst med en "äkta" alkis. EN människa som planerar allt efter dagens första öl. En människa som har stenkoll på allt skvaller om ortens befolkning. En människa som alltid är trevlig o social mot alla. Samtidigt som det är hemskt, fruktansvärt o sorligt kan jag inte låta bli att tycka det är gulligt, mysigt o härligt. Jag minns den tid då det fanns flertalet retro-alkisar. Alla hade sin egen personlighet o sina egna knep för att locka till sig lite socialt umgänge.


Retro-alkisen är nu hotad av den "moderna missbrukaren". En tydlig negativ utveckling har skett. Tyvärr är inte längre ölburken huvudobjektet i missbrukarens liv. Ölburken har bytts ut mot andra mer fruktade preparat, så som ett piller, pulver eller spruta. Den moderna missbrukaren har ökat distansen till lokalbefolkningen och är inte längre en del av dem.




Ett skepp komma lastat med Kärlek till alla retro-alkisar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0