Min tankeverksamhet har kört i diket..

Vad är det som är så speciellt med att vara människa egentligen? Vad är det som gör att vi har en värdighet som inte får kränkas? En människa är "en kropp med en själ" menar vissa... Är det då själen som är delen av oss som inte får förolämpas och som måste skyddas av lagar och regler!? Men hallå.. vad är egenligen själen för nått då?

Andra påstår att människan är "Guds avbild"och ska därför behandlas med respekt och ömhet så som man behandlar Gud! Skulle så vara fallet är det ju inte konstigt att bibeln ska vara grundpelaren i människans samhälle..

Eller är en människa en kropp som drivs av sina sexuella lustar. En kropp som är slav under sina egna drifter och instinkter? Hur förklarar man då våldtäckter och andra sexuella överfall och trackaserier..??

Vad är det som skiljer oss från alla andra primitiva varelser på jorden. Hur kan man veta att inte djuren har någon själ? Vad är det som ger människan rätten att behandla djur på det hemska sätt som vi gör idag!?

Ghhaaaa.... jag går vilse i mina egna tankar! Det är nog bara att acceptera att det inte finns nått enkelt svar på någon utav alla frågor som pluppar upp i mitt huvud. Däremot har jag konstaterat att människan är en mycket vacker varelse! Alla fina kontraster och olikheter man möter om man bara tar en kort promenad får mig att le!.. och nått ännu vackrare och häftigare är när man får ett leende tillbaka!




Smile and the world smiles with you!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0