land i konkurs

Den 6 mars 2010..

--> dagen efter bomulls sista personalfest! Kan inte föreställa mig huvudvärken som väntar..
--> dagen före vasaloppet! Efter mycket velande har jag nu sålt min startplats...

Men just den 6 mars är dagen då islänningarna folkomröstar om hur de ska betala sina skulder till Holland och Storbrittanien. Island har drabbats mycket hårt av den ekonomiska krisen, så hårt att man nu pratar om ett land i konkurs. Skulle förslaget som är framlagt gå igenom skulle skattebetalarna drabbas mycket hårt. Denna ovishet har därför lett till att många invånare och fram för allt den yngre genrationen väljer att flytta utomlands.

Men vad händer om ett land går i konkurs? Kan ett land gå i konkurs?

ETt land kan faktiskt gå i konkurs, men det går inte att jämföra dess konkurs med ett företag som går i konkurs. Ett land kan inte köpas upp av ett annat land och det kan heller inte sluta att exictera så som ett företag. Ett land går i konkurs då det inte längre kan betala sina statsskulder och lån. I och med att ett land går i konkurs enleds långa diskutioner med alla inblandade parter om hur en återbetalningsplan ska se ut.

Bortser man från Island ekonomiska läge är Island en av alla platser jag någongång vill besöka! Och jag åker inte dit utan att bada i en varm källa kan jag lova!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0